måndag 7 augusti 2017

Min version av Vibekes spenat och fetaostsås


Det här spenat och fetaostsåsen har jag funderat på att laga ända sedan jag först läste receptet för flera år sedan i boken 'Tillsammansmat' av Anna Braw (red), men det har inte blivit av förrän nu. Det kan tyckas lite märkligt att jag föll för just detta recept eftersom jag inte tycker om äkta fetaost, men såsen såg god ut och verkade väldigt lätt att laga. Jag bytte ut den fruktade äkta fetaosten mot salladsost, uteslöt crème fraiche och spädde såsen med en skvätt mjölk. Efter dessa ändringarna i originalreceptet så passade såsen min smak. Vi serverade såsen med kokt pasta och färska grönsaker. Enkelt och gott!  

Spenat och fetaostsås
ca 4 portioner
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
200 g fryst hackad spenat
2 ½ dl grädde (valfri fetthalt)
1 ½ - 2 dl mjölk
ca 125 g salladsost (byt till äkta fetaost om du gillar det)
Salt, grovmalen svartpeppar och hackad färsk basilika efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stekpanna. Ha i löken och låt den steka i ca 5 minuter på medelvärme. Tillsätt vitlöken. Låt det steka i ytterligare någon minut. Rör i spenaten. Låt den tina  i stekpannan på svag värmeHäll i grädden och den mindre mängden mjölk. Tärna och ha i salladsosten. Låt det koka ihop i ca 5 minuter. Späd ev. med lite mer mjölk om du tycker såsen blir för tjock eller låt den koka en stund till om du tycker den är för tunn. Smaka av med salt, svartpeppar och basilika. Servera med nykokt pasta.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.