onsdag 30 maj 2018

Enkel tomatsalsa


I den här enkla tomatsalsan testade jag att använda färsk koriander för första gången. Jag har aldrig använt färsk koriander förut, eftersom den luktar så parfymigt att jag har svårt att handskas med den utan att bli sjuk. För att komma undan problemet gjorde maken ett kort gästspel i köket och hackade koriandern åt mig. Så långt var allt väl, men när det sedan var dags att äta kunde jag inte med den skarpa smaken. Den blev alldeles för dominant. Jag tyckte att det smakade som att tugga på tvål eller liknande. Jag kunde inte ens med bästa vilja äta salsan. Det var synd att det blev så för tomatsalsa är annars ett kanongott tillbehör till maten. Nästa gång jag gör den här salsan ska jag använda hackad persilja istället, för någon mer färsk koriander kommer aldrig att användas i det här huset.

Enkel tomatsalsa (med eller utan koriander) 
2 färska tomater
½ liten rödlök
½ - 1 chilifrukt, beroende på styrka
ca ½ dl finhackad färsk koriander eller persilja
ca 1 msk saft från pressad lime
salt efter smak

Gör så här: 
Finhacka tomaterna, löken och chilin och blanda allt i en skål. Rör ner limesaften och ha i salt efter smak. Täck skålen och den stå i ca 15 minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.