lördag 26 maj 2018

Mjuka och goda limpor i långpannan


Under sommaren när trädgården kräver sitt så har jag inte så mycket tid över till att baka. Jag vill ändå inte avstå helt ifrån hembakat bröd, så jag försöker därför att hitta recept på lättbakade matbröd som kräver minsta möjliga arbetsinsats. Detta enkla recept på limpor i långpannan, som jag hittade på 'matklubben' (se här), motsvarar verkligen mina kriterier för ett lättbakat bröd. Degen rörs bara ihop, trycks ut i en (mindre) långpanna, och får sedan jäsa i ett par timmar innan den slutligen gräddas. Resultatet blir fyra härligt mjuka och underbart goda limpor som smakar ungefär som en söt köpelimpa. Ett toppenbröd som jag verkligen kommer att baka flera gånger 👍😊. 

Tips! Jag rekommenderar dig att använda en något mindre långpanna, ca 25 x 35 cm, med hög kant för att få högre limpor (en "vanlig" långpannan brukar mäta ca 30 x 40 cm).

Limpor i långpannan
blir 4 limpor
100 g jäst
10 dl vatten
4 tsk salt
½ dl strösocker 
2 dl ljus sirap 
ca 2 tsk ättikssprit (12%)
ca 1,8 kg rågsikt

Gör så här: 
Klä en (mindre) långpanna med två bakplåtspapper. Låt pappret sticka upp en bit ovanför kanterna. Smula ner jästen i en stor degbunke. Värm vattnet till 37 C. Häll vattnet i bunken och vispa tills jästen lösts upp helt. Tillsätt saltet, sockret, sirapen och ättiksspriten. Blanda väl. Arbeta in rågsikten, lite i taget, tills du får en smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Tryck ut degen jämnt i långpannan och nagga den med en gaffel över hela ytan. 


Täck degen med en bakduk och låt den jäsa i rumstemperatur i ca 2 timmar. Sätt ugnen på 175 C när det återstår ca 30 minuter av jästiden. Sätt in formen på gallret i den nedre delen av ugnen och grädda brödet i ca 60 - 80 minuter, eller tills det är 98 C i mitten. (om du gräddar i en vanlig långpanna så tar det runt 40 minuter). Ta ut brödet och låt det svalna på galler under duk. Dela brödet i 4 lika stora delar när det kallnat. Skär dem i skivor, ät och njut! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.