måndag 7 maj 2018

Vegetarisk lasagne med aubergine och mozzarella


Förr i tiden var inte lasagne en av mina favoritmaträtter direkt. Jag använde nämligen torra pastaplattor och slutresultatet blev sällan särskilt bra. Jag tyckte att det var svårt att beräkna hur mycket sås plattorna skulle suga åt sig, vilket ofta resulterade i en torr och tråkig lasagne. Nuförtiden använder jag alltid färsk pasta när jag gör lasagne och det har gjort underverk. Lasagnen blir underbart krämig och god. Det är faktiskt en enorm skillnad mot förut. Numera tycker jag till och med att lasagne är en av de godaste rätterna inom kategorin gratinerad pasta. Denna variant med aubergine och mozzarella var inget undantag. Ett gäng med rivna morötter blev ett perfekt tillbehör till den smaskiga lasagnen. En riktigt höjdarmiddag. 

Jag tycker att det är kul att göra egen pasta (dessutom jag vet vad jag får i mig, för vissa pastamärken innehåller tyvärr spår av nötter 😠), men om du inte känner för att göra egen pasta så kan du ju självklart använda köpa färska lasagneplattor istället. Exakt hur många plattor som går åt kan jag tyvärr inte svara på, men pastadegen i receptet nedan vägde i alla fall ca 320 g.  

Vegetarisk lasagne med aubergine och mozzarella
ca 4 portioner
Pastadeg: 
2 ägg
200 g vetemjöl
ca ½ msk kallt vatten
Fyllning: 
2 normalstora auberginer (ca 600-700 g)
ca ½ tsk salt
2 tunt skivade mozzarellaostar, à ca 125 g styck
Tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 tsk örtsalt (jag använde Trocomare)
2 krm grovmalen svartpeppar
1 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
Vit sås:
5 dl standardmjölk (3 % fett)
3 msk vetemjöl
½ tsk salt
½ krm malen vitpeppar
Övrigt: 
Lite matfett till formen

Gör så här: 
Pastadeg: Rör ihop eller mixa ihop alla ingredienser till en fast deg. Platta till den färdiga degen, slå in den i plastfolie och lägg den i kylen i minst 30 minuter. 

Fyllning: Värm upp ugnen till 200 C och klä två plåtar med bakplåtspapper. Skölj auberginen och ta bort skaften. Skär auberginen i centimetertjocka skivor på längden. Lägg skivorna på plåtarna. Sätt in plåtarna i ugnen och grädda aubergineskivorna tills de mjuknat och fått färg, vilket brukar ta ca 20 minuter. Ta ut plåtarna ur ugnen och låt auberginen svalna. 

Tomatsås: Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka på ganska svag värma i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och tomatpurén och låt det steka under omrörning i ca 1 minut. Tillsätt tomaterna, örtsaltet och svartpepparn. Låt det koka upp. Lägg på ett lock och låt såsen småkoka i ca 15 - 20 minuter. Smaka av. 

Vitsås: Vispa ihop mjölken och mjölet i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen till den lägsta och låt såsen småkoka i ca 10 - 15 minuter. Rör om i botten då och då, så att det inte bränner fast. Smaka av med salt och vitpeppar. 

Smörj en ugnsfast form, ca 20 x 25 cm, med lite matfett. Lägg lite av den vita såsen i botten av formen. 

Kavla ut degen tunt med kavel eller i en pastamaskin (jag kör min deg till tjocklek 5 i min maskinen). Skär degen i bitar som passar i formen. (Jag brukar lägga pastabitarna på lite mannagryn på bänken så fastnar de inte så lätt). 

Lägg ett lager pastabitar i formen. Ha på hälften av aubergineskivorna, hälften av saltet och en tredjedel av mozzarellaosten. Häll på hälften av tomatsåsen. Lägg på ytterligare ett lager pastabitar. Ha på resten av aubergineskivorna, saltet, osten och tomatsåsen. Lägg på ett tredje lager pastabitar och häll på resterande vitsås. Ha på den sista tredjedelen av mozzarellan. 

Grädda i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter. Ställ gärna en tom plåt lite längre ner i ugnen ifall att det kokar över i formen. Ta ut den färdiga lasagnen och låt den vila några minuter innan servering. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.