torsdag 31 maj 2018

Vegetarisk pastasås med majs, spenat och champinjoner


Här kommer ett fantastiskt pastsåsrecept, signerat vår yngsta dotter 😍. Jag gjorde dock min variant lite nyttigare än originalet genom att jag bytte ut crème fraichen  mot vatten. Resultatet blev en fyllig, mustig sås som var förvånansvärt smakrik. Ett nytt toppenrecept att skriva in i receptpärmen 👍. 

Vegetarisk pastasås med majs, spenat och champinjoner
ca 4 portioner
1 msk olivolja
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
5 dl vatten (2 dl av vattnet kan bytas mot crème fraiche)
½ grönsaksbuljongtärning
ca 3 msk röd pesto (jag använde ICA:s tomatpesto)
150 g fryst bladspenat
1 liten burk majskorn à ca 150 g
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak
Kokt pasta samt lite riven ost till servering

Gör så här: 
Jag brukar steka champinjoner på lite olika sätt beroende på om de är färska eller frysta. Färska champinjoner steker jag direkt med löken i oljan i stekpannan i ca 6 - 7 minuter. Frysta champinjoner steker jag utan fett, på ganska hög värme, tills den vätska som svampen ger ifrån sig har dunstat, sedan tillsätter jag oljan och löken och fortsätter att steka i ca 5 minuter. 

Tillsätt vitlöken och tomatpurén och låt allt steka under omrörning i ytterligare någon minut. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningen. Rör i peston. Låt det koka upp. Lägg på ett lock och låt såsen småkoka i ca 5 minuter. Tina bladspenaten lite grann så att den går att grovhacka. Ha i den i stekpannan. Häll av majsen och ha i även den. Koka såsen i ytterligare ca 3 - 4 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera såsen med nykokt pasta samt lite riven ost. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.