lördag 14 juli 2018

Franskbrödsbullar


De här delikata frallorna innehåller ganska mycket smör och socker vilket gör att de smakar mer som en slät bulle än som en vanlig småfralla. Det är kanske inget bröd man ska äta varje dag, men lite då och då tycker i alla fall jag att det är okej att käka ett lite onyttigare bröd bara för att det är gott. De fluffiga frallorna smakade underbart tillsammans med naturell färskost och en klick jordgubbsmarmelad till kvällsteet 😋. 

Originalreceptet kommer från boken 'Brödglädje' av Anna Brawn (red). Receptet nedan är min tolkning av det ursprungliga receptet. Degen ska bara jäsa en gång, frallorna bakas nämligen ut direkt, så det är ett ganska smidigt bröd att baka.

Franskbrödsbullar
blir ca 26 - 28 stycken frallor
50 g jäst
125 g smör
3 dl mjölk
3 dl vatten
3 msk strösocker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
ca 14 - 15 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen
1 uppvispat ägg
ev. vallmofrön (jag hade inte det hemma så jag fick strunta i att ha på det på mina frallor)

Gör så här: 
Smält smöret i en kastrull eller i en skål i mikron. Häll i mjölken och vattnet och värm vätskan till 37 C. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på vätskan och vispa tills jästen lösts upp helt. Tillsätt sockret och saltet. Rör om tills det har lösts upp. Blanda ca 5 dl av mjölet med bakpulvret. Ha i detta i bunken. Arbeta sedan in resten av mjölet, lite i taget, tills du får en blank och smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. 

Klä två plåtar med bakplåtspapper. Dela degen i 26 - 28 lika stora bitar (jag vägde upp bitar à ca 60 g styck). Forma runda fina bullar och lägg dem glest på plåtarna. Täck dem med bakdukar och låt dem jäsa i ca 60 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. 

Pensla de färdigjästa bullarna med uppvispat ägg och strö ev. på vallmofrön. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.