lördag 21 juli 2018

Matvetesallad med bönor, soltorkade tomater, oliver och fetaost


Denna matiga sallad, innehållande bland annat matvete, stora vita bönor, soltorkade tomater, oliver och fetaost, svängde jag ihop häromdagen (vart jag har fått tag i idén till receptet kommer jag tyvärr inte ihåg). Jag har aldrig använt matvete förut så det var en nyhet för oss. Matvetet hade härligt tuggmotstånd och mättade väldigt bra. Både jag och maken tyckte faktiskt att det var supergott. Vi käkade salladen tillsammans med broccolibuketter, tzatziki samt en rödbetssallad smaksatt med senap och dill (se recept här och här). Mums! 😋

Matvetesallad med bönor, soltorkade tomater, oliver och fetaost
ca 4 portioner
3 dl matvete
ca 5 dl vatten + ½ tsk salt till kokning
1 msk olivolja
blad från 1 liten kruka basilika (ca 30 - 40 g)
2 msk saft från pressad citron
1 tsk honung
2 - 3 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
200 - 250 g tillagade stora vita bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor plåtburk konserverade stora vita bönor
½ - 1 dl hackade marinerade soltorkade tomater
1 ½ - 2 dl svarta oliver (kalamata)
ca 200 - 250 g tärnad fetaost eller salladsost

Gör så här:
Koka upp vattnet med saltet i en gryta. Ha i matvetet och låt det koka på svag värme i ca 15 min. Låt grynen kallna. Mixa ihop oljan, basilikabladen, citronen och honungen till en dressing. Smaksätt den med saltet och svartpepparn. Blanda matvetet med de soltorkade tomaterna i en bunke. Häll i dressing och blanda väl. Vänd ner bönorna (häll av konserverade bönor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Ställ salladen kallt i minst 30 minuter. Tillsätt oliverna och fetaosten precis innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.