måndag 2 juli 2018

En riktigt god vegetarisk pastasallad


Den här supergoda pastasalladen snodde jag ihop för att ta med som matsäck när vi åkte på en utflykt häromsistens. Jag hade inget recept utan tog bara lite ingredienser som vi hade i kylen, frysen och skafferiet. Slutresultatet blev långt över förväntan. Maken tyckte till och med att det var den godaste pastasallad han någonsin ätit. Jag tyckte också att salladen var jättegod, men om jag ska vara lite kritisk så tror jag att den skulle ha varit ännu godare om jag hade haft i kikärtor istället för bönor. 

Vi käkade salladen med vår vanliga råkostmix vid sidan av (rivna morötter, pizzasallad och squashröra). Dessutom hade vi en enkel dressing till också, gjord på lite crème fraiche blandat med min godaste äppelchutney. Dressingen kändes dock som en onödig lyx, eftersom salladen var så saftig i sig. 

En förträffligt god vegetarisk pastasallad 
ca 4 portioner
250 g okokt pasta
Vatten och salt till kokning
200 g broccoli i bitar, färsk eller fryst
1 liten burk majskorn, à ca 150 g
1 röd paprika, skuren i små tärningar
ca 1 dl fint strimlad purjolök
200 - 250 g kokta stora vita bönor eller kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade bönor eller kikärtor
1 liten burk krossad ananas à ca 225 - 230 g, inklusive spadet
1 msk rapsolja
1 msk äppelcidervinäger
2 tsk afrikansk krydda (se här)
ca 1 tsk salt, eller efter smak

Gör så här: 
Häll ananasen, inklusive spadet, i en bunke, eller stor skål. Ha i oljan, vinägern och den afrikanska kryddan. Ställ undan bunken så länge. Koka pastan i saltat vatten enligt anvisningarna på paketet. Häll av pastan i ett durkslag och skölj den under rinnande kallt vatten. Blanda ner pastan i bunken. 

Ha i purjolöken och paprikan. Häll av majsen och ha i även den i bunken. Rör ner bönorna eller kikärtorna (häll först av konserverade bönor eller kikärtor och skölj dem under rinnande vatten innan de tillsätts). 

Koka broccolin i lättsaltat vatten i några minuter tills den mjuknat men fortfarande har rejält med spänst kvar. Häll av broccolin i ett durkslag och spola den under kallt vatten en kort stund. Låt den rinna av. Dela den eventuellt i mindre bitar. Vänd försiktigt ner broccolin i bunken. Smaka av med salt. Ställ pastasalladen kallt i minst 1 timme, gärna längre (jag lät min stå i kylen över natten). 

Servera salladen bara som den är, eller ha en en passande dressing/kall sås till. Jag rörde ihop en enkel dressing av 1 dl crème fraiche med lite salt och ca 1 msk av min godaste äppelchutney (se här). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.