torsdag 2 april 2020

Årets frösådder


Årets leverans av fröer har äntligen kommit. I går monterade vi ihop den plåthylla, med belysning och plastöverdrag, som vi brukar använda för att förodla. Hyllan, som blir som ett litet växthus, är inköpt på IKEA och heter 'Hyllis'. Växtbelysningen ingår inte utan den har maken monterat dit. De första fröerna som åkte ner i jorden, och in i hyllan, var zucchini och två sorters pumpa. Den ena pumpasorten heter 'Uchiki Kuri' och den andra 'Waltham Butternut'. Det blir spännande att se om det blir något av dem. Vi har en värmematta under krukorna så att de får lite extra skjuts igång. 

Jag har också sått rosa och vit förgätmigej som jag ska använda som kantväxt i sparrisbädden. Resterande fröer ska jag så direkt i odlingslådorna, nere på lotten, så snart som det har blivit lite varmare i jorden. De grönsaker som jag ska så är bland annat mangold ' Bright Lights' , spenat ' Viking', pak choi 'Joi Choi', palmkål 'Yurok', grönkål 'Dwarf Green Curled', bladdill 'Bouquet' samt rödbeta 'Forono'. Vi ska naturligtvis sätta ett gäng med färskpotatis också. Vår favoritsort är en avlång medeltidig sort som heter 'Amadine'. 


Förutom frö till grönsaker köpte jag även blomsterfrö i form av en underbart vacker enkel vallmo som heter 'Hungarian Blue' samt en superfin, lågväxande, rosa variant av blåklint som heter 'Tom Pouce Pink'. Jag har kvar lite fröer från förra året också, som jag tänker så i år. De fröerna är bondbönor, vit digitalis och sommarmalva 'Pink Blush'. Nu längtar jag verkligen tills det är dags att sätta igång att påta i jorden. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.