onsdag 15 april 2020

Runda rågsiktslimpor


Dessa runda och trinda rågsiktslimpor bakade jag häromsistens. Receptet kommer ursprungligen från boken 'Matbröd' av Tulla Grünberger. I originalreceptet ingår det brödkryddor, i form av anis och fänkål, men det uteslöt jag i min version. En annan ändring som jag gjorde var att tillsätta mer mjöl än vad som uppgavs, eftersom jag tyckte att degen blev för vek med den angivna mängden. Det funkade fint. Slutresultatet blev tre härligt fluffiga, mjuka och goda limpor, som smakade fantastiskt gott med lite smör och en skiva ost. Mums!

Runda rågsiktslimpor
blir 3 runda limpor
50 g jäst
10 dl mjölk
1 msk salt
2 msk farinsocker
ev. 1 msk malda brödkryddor (jag hade inte i det i min deg)
ca 20 - 22 dl rågsikt + lite extra till utbakning (15 - 16 dl i  originalreceptet)

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Värm upp mjölken till 37 C och häll den sedan i bunken. Rör om eller vispa tills jästen lösts upp helt. Tillsätt saltet och farinsockret. Arbeta in mjölet, lite i taget, tills du får en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Forma degen till en stor boll och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller med plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 45 minuter. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i tre lika stora delar. Forma varje del till en rund limpa och lägg dem glest på plåten. Täck dem med en bakduk och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 175 C.

Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda bröden i ca 40 - 50 minuter, eller tills de är 98 C inuti.  Ta ut plåten ur ugnen och lägg över bröden på ett brödgaller. Lägg på en brödduk och låt bröden kallna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.