onsdag 29 april 2020

Cajunkryddade bönburgare


Genom åren har jag samlat på mig massor med recept på spännande vegetariska biffar och burgare. Jag har redan provlagat flera av recepten, med blandat resultat. Denna gång testade jag ett recept på cajunkryddade bönburgare. Det blev det riktigt lyckat. Burgarna var lätta att steka och blev saftiga, smakrika och goda. Jag serverade burgarna i bröd med coleslaw, smörgåsgurka, senap och ketchup. Jag hade även på några skivor morotsbacon, som vi hade i frysen. Det blev supergott!

(Tyvärr kan jag inte ange källan till receptet, jag glömde bort att anteckna denna när jag skrev av receptet, men all heder åt receptmakaren)

Cajunkryddade bönburgare
ca 8 - 10 stycken, beroende på storlek
2 dl mathavre
ca 3 ½ - 4 dl vatten
2 krm salt
Till burgaren: 
det kokta mathavret
200 - 225 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade svarta bönor
200 - 225 g kokta kidneybönor (se här) alternativt 1 tetra eller normalstor plåtburk med konserverade kidneybönor
1 liten gul, eller röd, lök
1 pressad vitlöksklyfta 
2 msk tomatpuré
2 tsk senap av valfri sort 
1 msk grönsaksfond eller brynt schalottenlöksfond 
2 - 3 msk cajunkrydda (se här)
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 1/2 - 3/4 tsk salt
2 ½ - 3 dl havregryn
Till servering (förslagsvis): 
Hamburgerbröd, coleslaw, ketchup, senap, smörgåsgurka och ev. morotsbacon (se recept härhär, här och här

Gör så här: 
Blanda mathavregrynen med saltet och 3 ½ dl av vattnet i en kastrull. Låt det koka upp och sedan småkoka, på svag värme, i ca 12 - 15 minuter. Späd ev. med ytterligare ca ½ dl vatten om grynen kokar torrt innan de mjuknat. Stäng av värmen under kastrullen och låt den stå kvar på plattan i ca 15 min. Häll grynen i en bunke och låt dem kallna. 

(Häll av konserverade bönor och skölj dem under rinnande kallt vatten. Låt dem sedan rinna av ordentligt innan de används). Mixa bönorna lite grovt tillsammans med mathavren. Skala och grovriv löken. Ha i den, och eventuellt vitlök, i smeten. Tillsätt fonden, tomatpurén, senapen, kryddorna, saltet och havregrynen. Mixa allt en kort stund till en grov smet. 

Lägg bakplåtspapper på en bricka eller på två tallrikar. dela upp smeten i 8 - 10 lika stora delar. Forma dem till burgare med hjälp av vattensköljda händer. Lägg dem på brickan eller tallrikarna och ställ dem sedan i kylen. Låt dem stå i kylen i minst 30 minuter (burgarna går att frysa in och sedan steka otinade). 


Hetta upp lite olja i stekpannan. Stek några av burgarna i taget, på medelhög till hög värme, i ca 5 minuter per sida. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.