måndag 20 april 2020

Örtig grillkrydda


I helgen passade jag på att blanda ihop några olika sorters kryddblandningar. Idén till just denna variant kommer från ett recept på en kycklingkrydda som jag hittade på en sida som heter 'Gimme some grilling' (se här). I det recept som jag gjorde hade jag inte i vare sig lökpulver eller vitlökspulver, eftersom jag är överkänslig mot detta, men du kan tillsätta det om du vill. Det rökta paprikapulvret är också valfritt. Jag kan ibland ha lite svårt för just den rökta smaken så jag tillsätter hellre det rökta paprikapulvret för sig, vid själva tillagningen, om jag vill ha det i maten. 

Örtig grillkrydda
3 msk paprikapulver
1 - 2 tsk malen spiskummin (jag tog knappt 1 ½ tsk)
2 krm malen cayennepeppar
2 krm malen svartpeppar
½ tsk senapspulver
½ tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
1 - 2 krm torkad rosmarin
ev. 1 - 2 krm rökt paprikapulver (kan uteslutas)
(2 tsk lökpulver) 
(1 tsk vitlökspulver)

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en skål. Förvara den färdiga kryddmixen i en kryddburk, eller liknande, med tätt lock. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.