onsdag 20 mars 2019

Supergoda morots'bacon'


Jag kan erkänna att jag till en början var skeptisk till hela idén med att försöka förvandla simpla morötter till något som liknar bacon, men så tänkte jag på hur gott det är med morots'lax' och gav det hela en chans. Det var tur det för annars hade jag gått miste om ett nytt morotsmirakel, för dessa morots'bacon' blev supergoda. Att de dessutom är lättlagade och billiga gör ju inte saken sämre. Ett nytt fantastiskt vegetariskt recept att skriva in i min receptpärm 👍😃. 

Vart jag hittat detta recept har jag tyvärr missat att skriva upp men all heder åt receptmakaren. 

Morots'bacon'
250 - 300 g morot, välj stora, jämntjocka exemplar
2 msk rapsolja
2 tsk kinesisk soja
1 tsk liquid smoke
1 tsk salt
1 tsk vitlökspulver

Gör så här: 
Skala morötterna och skär dem i 1-2 mm tunna skivor på längden (enklast att använda en köksmandolin). Blanda resten av ingredienserna i en bunke. Ha i morötterna och vänd runt dem så att alla skivor får del av lagen. Täck bunken och ställ den kallt i minst 30 minuter (mina morötter fick stå i ca 2 timmar). 

Värm upp ugnen till 175 C (vanlig) eller 150 C (varmluft) (jag använde varmluft). Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Häll av lagen av morotsskivorna. Lägg sedan skivorna i ett lager på plåtarna. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 - 15 minuter. Ta ut plåten och vänd på morotsskivorna. Sätt tillbaka dem i ugnen igen och grädda i ytterligare 10 - 15 minuter, eller tills morotsskivorna har fått fin färg och blivit så krispiga som du vill att de ska bli. 

Ta ut plåtarna ur ugnen och lossa morotsskivorna. Servera dem direkt eller låt dem kallna på ett brödgaller. Förvara dem som blir över i en lufttät burk i kylen eller frysen (de förlorar tyvärr ganska mycket av krispigheten, men smaken förändras inte). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.