torsdag 28 mars 2019

Morotssoppa med tomat, dill och färskost


Soppor gjorda med morötter som huvudingrediens har inte alltid stått högt i kurs hos mig, men sedan jag startade bloggen har jag ätit flera riktigt goda morotssoppor vilket har gjort att jag har börjat ändra åsikt om den solgula soppan. Det största problemet som jag har haft med morotssoppor har varit den söta smaken, men i denna variant balanserar tomaterna och färskosten upp sötman från morötterna. Soppan får därmed en, i min smak, perfekt balans mellan sött och syrligt. Mums! 😋

Morotssoppa med tomat, dill och färskost
ca 4 portioner
1 msk smör
ca 1 kg morötter
2 gula lökar
400 - 500 g passerade tomater
7 - 8 dl vatten (ev. lite mer om du vill ha en tunnare soppa)
2 grönsaksbuljongtärningar
200 g naturell färskost (typ philadelphia)
ca 3 - 4 msk finhackad dill alternativt ca 2 msk hackad dill + 1 tsk torkad dill
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala morötterna och skär dem i slantar. Skala och hacka lökarna. Hetta upp smöret i en stor gryta. Ha i morötterna och lköken i grytan och låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt tomaterna, vattnet och buljongtärningarna. Låt det koka i ca 40 minuter, eller tills morötterna är riktigt mjuka. Ta av grytan från värmen och mixa soppan slät. Sätt tillbaka grytan på värmen igen och tillsätt färskosten. Låt den smälta. Rör i dillen och smaka av soppan med salt och peppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.