fredag 21 maj 2021

Enkla bönburgare med cajunkrydda

 

Idag ska jag ner till lotten och plantera en klematis. Vi beställde den för ett tag sedan från en hemsida på nätet. Det är väldigt behändigt att det går att beställa växter via datorn nu när det inte är lämpligt att besöka affärer. Maken har redan förberett planteringsgropen så jag behöver inte utföra något tungt arbete som att gräva. Förutom att plantera klematisen ska jag sätta ner några zucchinifrön. När vi hade planerat våra förodlade zucchiniplantor blev det lite plats över i odlingsbädden, så jag ska direktså några frön där för att se om det funkar. När mina trädgårdsbestyr är över tänkte jag stanna nere på lotten en stund och njuta av en kopp te och en god bok i hammocken. Dagens middgasmat, som är mumsiga bönburgare med bröd, är redan fixad så jag har lite tid över till att bara vara, vilket inte är så dumt.  

Enkla bönburgare med cajunkrydda
blir 4 burgare
200 - 250 g kokta kidneybönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor plåtburk med konserverade kidneybönor (avhällda och avsköljda)
½ liten gul lök, grovt riven 
1 pressad vitlöksklyfta (kan uteslutas)
1 msk cajunkrydda (se här) (du kan naturligtvis ta mer, eller mindre, krydda efter egen smak)
½ msk tomatpuré
½ msk grönsaksfond 
½ tsk kinesisk soja
1 - 2 krm salt
1 ägg
1 msk potatismjöl
ca 1 dl ströbröd
rapsolja till stekning
ev. lite riven eller skivad ost till topping
Till servering: 
Valfria tillbehör (t.ex. hembakade hamburgerbröd, dressing, smörgåsgurka och ketchup,ugnstekt potatis och råkost)

Gör så här: 
Mixa alla ingredienser, utom oljan och osten, till en grov smet i en matberedare eller med en gaffel i en bunke. Ställ smeten kallt i minst 15 - 20 minuter (den kan med fördel få stå över natten). Forma 4 jämnstora burgare. Hetta upp lite rapsolja i en stor stekpanna. Ha i burgarna och låt dem steka på hög till medelhög värme i ca 5 - 6 minuter per sida. De ska få fin färg och kännas stumma om du trycker lite lätt på dem på mitten. Toppa ev. burgarna med lite ost och låt den smälta. Servera burgarna med valfria tillbehör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.