torsdag 27 maj 2021

Kikärtor med bambuskott

 

Häromdagen var jag sugen på "kinamat" så jag dammade av ett gammalt recept på biff med bambuskott. Jag bytte ut köttet i receptet mot kikärtor. Det funkade finfint och det blev gott, men jag tyckte att kikärtssmaken tog över lite för mycket. Nästa gång ska jag därför testa att använda gröna linser istället, vilket jag tror kommer att bli ännu godare. 

Kikärtor med bambuskott
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar 
ca 1 dl vatten
½ svampbuljongtärning
1 liten burk, à ca 227 g, strimlade bambuskott 
ca 400 g kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor (avhällda och avsköljda)
Sås: 
ca 4 ½ dl vatten 
1 ½ msk potatismjöl
2 krm malen ingefära
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk sesamolja
1 msk kinesisk soja
Till servering: 
Jasminris och sambal oelek

Gör så här: 
Skala och strimla lökarna. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och låt den steka på medelhög värme i ca 10 - 15 minuter, eller tills den har fått fin färg och mjuknat. Häll på ca 1 dl vatten, lite i taget under tiden (tillsätt inte vattnet förrän löken börjat få lite färg). Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en skål. Häll detta i stekpannan under omrörning. Smula i buljongtärningen. Blanda i bambuskotten och kikärtorna. Låt allt småkoka i ca 5 - 10 minuter. Rör om då och då. Smaka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.