måndag 24 maj 2021

Pastasås med tomat och morot

 

Under några veckors tid har jag försökt att hålla igen på kaloriintaget för att minska lite i vikt. Jag närmar mig nämligen den ålder då det är lätt att lägga på sig några extra kilon, och det vill jag försöka att undvika. Jag är vanligtvis ganska bra på att hålla vikten, men under det senaste året har det periodvis blivit lite för mycket av det goda vilket har resulterat i att jag gått upp några kilon. Jag har en trivselvikt som jag försöker att hålla och den hade jag passerat med ca 3 kg. Efter att ha tänkt lite mer på vad jag äter har jag nu kommit tillbaka till min önskade vikt. Tjoho! 🎉.

Om jag fortsätter att äta relativt nyttig mat och röra på mig, och dessutom inte lägger mig till med en massa dåliga vanor, kommer det nog att funka ganska bra att behålla den nya vikten även när jag blir äldre. Jag kommer dock att fortsätta att unna mig den obligatoriska chokladglassbyttan, som jag äter en gång i veckan, för den kan jag inte avstå ifrån 😁. 

Dagens recept, som är en smakrik pastasås med tomat och morot, är en av alla goda, kalorisnåla maträtter som jag ätit under de senaste veckorna. 

Pastasås med tomat och morot
ca 4 - 6 portioner
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 500 g morötter
1 msk cajunkrydda (se här) (går att byta ut mot grillkrydda) 
2 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
ca 1 - 2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 lagerblad
1 krm torkad timjan
1 krm torkad oregano
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här:
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och riv dem grovt. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (med tillhörande lock). Ha i löken och låt den steka på medelvärme i 3 - 4 minuter. Tillsätt morötterna och låt dem steka med i ca 10 minuter. Rör om några gånger under tiden. Ha i vitlöken, cajunkryddan och tomatpurén. Låt allt steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Häll i tomaterna och vattnet. Smula ner buljongtärningen och tillsätt lagerbladet samt de torkade örterna. Låt såsen koka upp under lock. Sänk sedan värmen under stekpannan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter, eller tills morötterna blivit så mjuka som du vill ha dem. Fiska upp lagerbladet och släng det i komposten. Smaka av såsen med salt och svartpeppar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.