torsdag 6 maj 2021

Matig kålssoppa med cajunkrydda och röksmak

 

Igår var jag tvungen att ge mig ut i regnrusket och åka ner till lotten för att plantera en ros, som vi hade fått på posten. Jag hade dock otrolig tur, för när jag väl hade krängt på mig regnstället, och tagit mig ut till cykeln, blev det uppehåll på regnandet och fortsatte sedan att vara det tills jag kom hem igen. Trots att jag höll mig torrskodd under planteringen så var det ändå ganska rått ute. Det var därför skönt att komma hem och in i värmen igen. För att värma upp mig ytterligare käkade jag en tallrik matig och god kålsoppa till lunch. Det var en perfekt belöning efter min heroiska insats 😁. 

Matig kålsoppa med cajunkrydda och röksmak
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
ca 600 g vitkål, ansad och fint strimlad (jag rev min på den grova rivskivan i matberedaren)
ca 200 g morötter, skalade och grovt rivna
500 g passerade tomater
8 - 10 dl vatten (börja med den mindre mängden och ha i resten om du tycker att det behövs)
2 ½ grönsaksbuljongtärningar 
2 lagerblad
1 - 3 krm liquid smoke (ta mer eller mindre mängd efter egen smak)
1 - 2 msk cajunkrydda, köpt eller hemmagjord (se här)
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Blanda dem med kålen och morötterna  i en stor gryta. Häll i tomaterna och vattnet. Smula i buljongtärningarna och tillsätt lagerblad samt liquid smoke och cajunkrydda. Blanda allt väl. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme, under lock, i ca 45 - 60 minuter, eller tills kålen och morötterna blivit så mjuka som du vill att de ska vara. Späd med mer vatten om du tycker att soppan är för tjock. Fiska upp lagerbladen och kasta dem i komposten. Smaka av soppan med salt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.