söndag 25 september 2016

Friggione - en Italiensk potatisrätt


Som ni säkert har märk vid det här laget så tycker jag att det är kul att utmana mig själv och mina förutfattade meningar om mat genom att testa olika maträtter med ingredienser och smaker som jag har en negativ inställning till. Den här enkla potatisrätten är en sådan utmaning, för av någon märklig anledning har jag aldrig riktigt gillat kombinationen potatis och tomat. Trots att jag försöker vara neutral och objektiv när jag lagar mat som jag inte är förtjust i, så kan jag inte låta bli att vara lite skeptisk inför provsmakningen. Efter att halvt skräckslagen ha ätit ungefär en nanoportion av den här potatisrätten slappnade jag av och insåg att jag nog måste ändra inställning angående den fruktade smakkombinationen, för det här var verkligen kanongott. Nu när min rädsla för tomat - potatis släppt kan jag knappt vänta på att laga till andra, liknande rätter. Just detta recept hittade jag på food.com. Vi serverade den smaskiga potatisrätten med parmesanpanerade zucchinistavar (se här), lite gott bröd och färska grönsaker.

Friggione
ca 1 kg oskalad potatis av fast sort (ca 750 g skalad)
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 burk à ca 400g hela tomater
½ tsk torkad oregano
½ tsk torkad basilika
Färsk basilika efter smak

Gör så här: 
Skala potatisen och skär den i tärningar. Skala och strimlad löken. Skala och finhacka vitlöksklyftan. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (gärna en som har ett passande lock). Ha i potatisen, löken och vitlöken och låt det steka på medelvärme tills det fått lite färg. Tillsätt saltet och svartpepparn. Häll på tomaterna inklusive spadet. Ha i de torkade örterna och lägg på locket. Låt det småkoka i ca 10 minuter på svag värme tills potatisen är mjuk men inte mosig. Ha på färsk basilika och smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.