torsdag 29 september 2016

Rågsiktskakor


Rågsiktskakor är ytterligare ett sådant där lättbakat vardagsbröd som har hängt med ända sedan barndomen. Min mamma brukade visserligen alltid göra hål i mitten på dem och kalla dem hålkakor men det är samma deg som det handlar om. Vi ungar brukade käka upp de flesta 'hålen' medan de fortfarande var varma. Jag brukade ha smör, kaviar och ost på mina 'hål', vilket jag tyckte var himmelskt gott. Det är fortfarande gott med en bit nybakad rågsiktskaka med smör och ost, men nuförtiden skippar jag kaviaren eftersom jag faktiskt inte gillar det längre. 

Rågsiktskakor
4 stycken (bilden visar dubbel sats)
50 g jäst
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 ½ tsk salt
½ dl ljus sirap
ca 14 - 15 dl rågsiktsmjöl

Gör så här: 
Smält smöret i en gryta på spisen eller i en skål i mikron. Häll i mjölken och värm blandningen till 37 C. Smula ner jästen i en degbunke. Häll på mjölkblandningen och vispa tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, sirap och så mycket mjöl så det blir en smidig och kladdfri deg. Ha gärna upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den en kort stund. Lägg tillbaka den i bunken och lägg på ett lock eller en ren kökshandduk. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 4 lika stora bitar. Forma dem till runda bullar och kavla sedan ut dem till runda kakor à ca 17 cm i diameter. Lägg dem glest på en klädd plåt. Nagga dem med en gaffel. Täck dem med en kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 C. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Ta ut dem ur ugnen och låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.