lördag 10 september 2016

Kryddburkens goda äppelbröd


Receptet på det här mjuka och fluffiga äppelbrödet kommer från bloggen 'kryddburken.se', vilket är en av alla de matbloggar som jag regelbundet brukar besöka. Där finns det massor med fina bilder och mumsiga recept att hämta inspiration ifrån. I det ursprungliga receptet på dessa bröd ingick det lite pomerans och kanel, men det uteslöt jag. Jag bytte också ut lönnsirap mot ljus sirap och använde vanligt vetemjöl istället för Manitoba cream. I receptet stod det att det skulle bli två limpor men jag gjorde tre stycken, vilket funkade jättebra. Bröden blev höga och jäste upp en bit över kanten. Om jag bara hade gjort två limpor skulle de nog ha jäst över kanten på mina formar. Om du vill baka bröden enligt originalreceptet finns det här.

Kryddburkens goda äppelbröd
3 stycken limpor bakade i 1 ½ L formar 
50 g jäst
5 dl mjölk
250 g grovt rivet äpple
1 tsk salt
1 dl ljus sirap
100 g rumsvarmt smör  eller  margarin
ca 1 kg vetemjöl + några dl till utbakning

Gör så här:  
Värm mjölken till 37 C. Häll den i en degbunke. Smula ner jästen och vispa eller rör tills den lösts upp. Tillsätt smör eller margarin, salt, sirap och äpple. Blanda ner mjölet och knåda degen ordentligt så smöret blandas in i hela degen. Täck bunken och låt degen jäsa i ca 45 minuter.

Smörj 3 stycken 1 ½ L brödformar med lite smör eller margarin. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta. Dela den i 3 lika stora delar. Forma dem till limpor och lägg dem i formarna. Täck dem och låt dem jäsa i ca 45 minuter. Värm under tiden ugnen till 175 C. Grädda formarna i den nedre delen av ugnen i ca 50 minuter eller tills bröden är 98 C inuti.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.