söndag 11 september 2016

Världens bästa äppelkaka


Vi har tre olika äppelträd i trädgården, ett Aroma, ett Birgit Bonnier och ett Cox Orange. De är alla tre höst och vinteräpplen som går riktigt bra att lagra. Om vi plockar dem försiktigt och förvarar dem svalt så kan vi käka egna äpplen en bit in på nästa år. De har nu börjat mogna så smått och som vanligt har jag fullt sjå med att ta hand om fallfrukten. Det mesta fryser jag in, men det händer också att ett och annat nedfallet äpple hamnar i en läcker paj eller kaka. Den här goda äppelkakan, som jag gjort efter ett recept ur boken 'Kyrkkaffe' av Anna Braw (red), är som en blandning mellan kaka och paj. Jag serverade den därför med vaniljsås, vilket blev riktigt mumsigt. Som vanligt ändrade jag lite i receptet. Jag tog tre stora äpplen istället för sex stycken normalstora och lade till lite vaniljsocker och kardemumma i smeten. 

Världens godaste äppelkaka
6 mindre eller 3 stora äpplen
2 ½ dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma (kan uteslutas)
1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
100 g smör
1 rumsvarmt ägg
Smör och ströbröd till formen

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C. Smöra och bröa en springform, ca 24 cm i diameter. Smält smöret och ställ undan det så länge. Skala, kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Lägg dem i botten av formen. Blanda socker, vetemjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt smöret och ägget. Rör ihop allt till en slät smet. Fördela den på äpplena i formen. Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i ca 30 -35 minuter. Låt den svalna. Servera gärna kakan med vaniljsås. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.