fredag 30 september 2016

Matiga mackor med rödbetssallad och bönbullar


Häromdagen blev jag väldigt sugen på en köttbullsmacka med rödbetssallad eller snarare en bönbullsmacka med rödbetssallad. Vi har nästan alltid bönbullar i frysen, så jag behövde inte anstränga mig och göra dem från grunden utan jag tog bara upp några stycken och stekte dem i lite smör. Dessutom hade jag den stora turen att ha lite avrunnen fil i kylen, vilket gjorde att det gick snabbt och smidigt att röra ihop den smaskiga rödbetssalladen. När rödbetssalladen hade stått till sig i kylen en stund så lade jag några klickar av den på en bit rågsiktskaka, hade på lite strimlad isbergssallad, tomatskivor och skivade bönbullar (se recept här). Sedan var det bara att hugga in och njuta. Och njöt det gjorde jag verkligen för mackan var oförskämt god. Mums!

Rödbetssallad
ca 3 dl avrunnen fil (se här) alternativt gräddfil, turkisk yoghurt eller crème fraiche
3 msk majonäs
ca 3 dl hackade inlagda rödbetor (köpta eller egna, se här)
ca 1 msk av rödbetsspadet
2 msk finhackad smörgåsgurka
1/2 liten finhackad röd lök
1/2 - 1 tsk strösocker (kan uteslutas beroende på smak)
ca 2 krm salt
ca 1/4 krm malen vitpeppar

Gör så här: 
Rör ihop alla ingredienser i en skål eller bunke. Smaka av. Täck med plastfolie och låt den stå kallt i minst 30 minuter. Salladen håller sig fräsch i ungefär 3 - 4 dagar i kylen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.