torsdag 8 september 2016

Lauras krämiga zucchinipasta


Om ni undrar varför det inte kommit ut några nya inlägg de senaste dagarna så beror det på att jag tyvärr har saknat internetåtkomst. Nu är det som tur är igång igen. När datorn fungerar som den ska så brukar jag ibland titta på Laura Vitale´s cooking show på Youtube. Hon har en härlig inställning till mat och lagar ganska enkla rätter. Den här krämiga zucchinipastan är en av hennes skapelser som jag blev sugen på att testa. Jag gillar verkligen sådana här recept med billiga och enkla råvaror. Som jag förväntade mig, efter att ha sett programmet, blev denna pastarätt kanongod. Härligt krämig och mild men ändå smakrik. En snabblagad vardagsrätt, helt perfekt i matlådan.

Obs! receptet nedan är min variant av Laura Vitales recept. Originalreceptet hittar du här

Lauras krämiga zucchinipasta
400 g okokt pasta
vatten och salt till kokning av pastan
2 normalstora zucchini (squash), ca 800 g
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
ca 1 tsk salt, eller efter smak
ca 2 krm grovmalen svartpeppar, eller efter smak
2 ½ dl grädde
2 ½ - 3 dl riven vällagrad ost, typ parmesan, västerbotten eller prästost
Ev. lite hackad färsk timjan eller persilja som dekoration 

Gör så här: 
Sätt på pastavattnet. Skala och hacka löken och vitlöken. Dela zucchinin på länden och skär den i ganska tunna skivor. hetta upp olivoljan i en stor stekpanna med lite högre kant. Ha i löken, vitlöken och zucchinin och låt allt steka på ganska hög värme i ca 15 minuter. Rör om då och då så det inte bränner fast. Koka under tiden pastan. 

Tillsätt salt, peppar och grädde till zucchinifräset. Låt det koka ihop någon minut. Stäng av värmen och rör i osten. Häll av pastan men ta undan 1 - 1½ dl av kokvattnet. Häll tillbaka pastan i grytan. Rör ner zucchiniblandningen. Rör om så att allt blandas ordentligt. Tillsätt det sparade kokvattnet lite i taget tills pastan är härligt krämig. Smaka av med salt och peppar. Ha ev. på lite hackade färska örter som dekoration.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.