fredag 23 september 2016

Kladdkaka med kaffe


När jag väntade vårt första barn, för ca 23 år sedan, mådde jag illa av kaffe så jag slutade att dricka det och har faktiskt inte druckit det sedan dess. När jag såg receptet på den här kaffesmakande kladdkakan, arla.seblev jag lite sugen på att testa hur det ligger till med min kaffedrickarkapacitet nuförtiden. Jag slängde raskt ihop den kaffestinna kakan och väntade sedan med stort tålamod på att den skulle kallna. När kakan var kall, och mitt tålamod var slut, skar jag upp en bit och började äta. Efter första tuggan tyckte jag att kakan hade bra konsistens och hyfsat god smak, men efter ytterligare en eller två tuggor blev kaffesmaken alldeles för dominant och jag tyckte att kakan smakade beskt. Min make, som dricker flera koppar kaffe varje dag, tyckte däremot att kakan var fantastiskt god och mumsade glatt i sig flera bitar utan några som helst problemOm du, liksom han, gillar kaffe och kladdiga kakor så kommer du nog att gilla den här kakan, själv fortsätter jag att hålla mig borta ifrån kaffe och kaffesmakande godsaker en stund till. 

Kladdkaka med kaffe
1 st 24 cm form
150 g smör + lite extra till att smörja formen med
1 dl kakao
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
2 dl kallt kaffe

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C och smörj insidan på en springform, ca 24 cm i diameter, med lite smör. Kläm gärna fast ett bakplåtspapper i botten så lossar kakan lättare. Smält smöret och blanda det med kakaon. Vispa äggen och sockret pösigt. Tillsätt kakaosmöret, vaniljsockret, vetemjölet och kaffet. Rör ihop allt till en slät smet. Häll smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter eller tills smeten precis stannat i mitten. Ta ut kakan och låt den svalna i formen. Ställ den sedan i kylen i några timmar eller över natten. Servera gärna kakan med en klick vispad grädde eller vaniljglass. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.