onsdag 14 september 2016

Lantbröd


Jag var sugen på att baka lite bröd så jag rörde ihop det här lantbrödet. Receptet är från 'Hemmets kokbok', en kokbok som jag faktiskt inte längre har kvar. För några år sedan bestämde jag mig nämligen för att göra mig av med några av alla kokböcker som jag införskaffat mig genom åren. Jag lagade nästan aldrig något ur dem och vi behövde platsen i bokhyllan till annat. Hemmets kokbok var gammal och så sliten att den knappt höll ihop. Därför var den en av alla de böcker som fick respass härifrån. Innan den åkte väck skrev jag av några recept som jag ville spara. Idag är jag glad över att jag gjorde det för annars hade jag ju inte kunnat baka detta läckra bröd. Jag tycker att det här brödet smakar bäst om det får kallna innan man äter det, även om det kan vara svårt att vänta så länge med att göra sig en smarrig macka.  

Lantbröd
4 runda bröd
Dag 1
50 g jäst
3 dl vatten, 37 grader varmt
3 dl rågsikt
Dag 2
7 dl vatten, 37 grader varmt
½ dl rapsolja eller liknande
2 tsk salt
12 dl rågsikt 
ca 12 dl vetemjöl

Gör så här: 
Kväll dag 1: Vispa ut jästen i vattnet i en bunke och rör ner rågsikten. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur över natten. 
Morgon dag 2: Tillsätt vattnet, oljan, saltet och rågsikten. Arbeta in lite av vetemjölet i taget tills du får en smidig deg. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och knåda den i 5 - 10 minuter. Forma en stor bulle och lägg tillbaka den i bunken. Täck den och låt den jäsa i 45 - 60 minuter. Ha återigen upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 4 lika stora delar. Forma dem till runda fina bröd. Lägg dem på en klädd plåt. Låt dem jäsa i ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 200 C. Ställ in en ugnsfast skål med kallt vatten på botten av ugnen. Skär några snitt i ytan på bröden med en vass kniv. Grädda bröden i den nedre delen av ugnen i ca 40 min eller tills de är 98 C inuti. Ta ut dem och låt dem kallna på ett brödgaller utan duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.