lördag 1 oktober 2016

En svensk version av Carolina bbq suce

De flesta barbecuesåser brukar baseras på ketchup eller andra tomatprodukter men denna sås är baserad på senap istället. Denna typ av senapsbaserad barbecuesås är tydligen rätt så vanlig i den amerikanska delstaten South Carolina. När jag läste receptet, som förutom senap även innehöll öl, blev jag väldigt nyfiken och tänkte att denna sås måste jag testa, så jag kokade raskt ihop en egen, något försvenskad, variant. Jag använde svensk senap istället för yellow mustard och bytte ut liquid smoke mot rökt paprikapulver. Såsen smakade, som väntat, ganska mycket senap. Den var dessutom rätt så skarp eller syrlig i smaken. Inte en sås helt i min smak men min man gillade den. Om jag gör den här såsen någon mer gång kommer jag nog att minska en del på mängden senap och vinäger. Originalreceptet, som jag hittade på allrecipes.com, återfinns här. I det receptet rekommenderar de att använda såsen till fläskkött men jag använde min variant till en härlig blomkålsstek istället. Hur den blev får ni veta i morgondagens inlägg.

Min svenska version av Carolina bbq sauce
1 dl vanlig senap (jag använde slotts original)
½ dl öl
½ dl äppelcidervinäger
3 - 4 msk farinsocker
½ tsk Louisiana hot sauce
½ tsk Worcestershire sauce  (innehåller ansjovis men det finns en vegetarisk/ vegansk variant)
1 msk smör
2 krm chilipulver
1 krm grovmalen svartpeppar
½ krm malen vitpeppar
ca ½ tsk rökt paprikapulver

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning och sedan småkoka på svag värme i 15 minuter. Rör om då och då. Smaka av. Låt såsen kallna och förvara den i kylen. Håller i ca 1 vecka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.