måndag 10 oktober 2016

Saftiga plommonrutor


De här lättbakade, saftiga plommonrutorna svängde jag ihop en dag när jag inte hade något annat för mig och kände mig lite uttråkad. Det blir en hel långpanna av receptet, vilket innebär att det blir många kakor att äta upp i ett hushåll på endast två personer (varav den ena inte är så värst förtjust i denna typ av fikabröd). För att förhindra att min ständigt fikasugna make äter upp alla kakor själv, så tänker jag ta med dem på en cykeltur till min arbetsplats och lämna dem där i tryggt förvar. Receptet kommer från, den välanvända, boken 'Kyrkkaffe' av Anna Braw (red). 

Saftiga plommonrutor
225 g smör
5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
5 ägg
2 ½ dl vatten
10 - 12 plommon eller ca 500 g urkärnade 

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Klä en långpanna med bakplåtspapper (jag lade i 2 bakplåtspapper lite omlott). Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron. Ställ undan det så länge. Kärna ur plommonen och skär dem i tunna klyftor. Ställ undan dem en stund. Blanda socker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Ha i smöret och knäck i äggen, ett i taget. Rör slätt. Koka upp vattnet och häll i det i bunken. Blanda allt ordentligt. Häll smeten i långpannan. Fördela plommonen över hela ytan. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Låt den kallna och skär den i rutor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.