söndag 2 oktober 2016

Blomkålsstek med Carolina bbq sauce


Blomkål är en mycket god och användbar grönsak. Jag brukar bland annat använda den i gratänger, soppor och till bakade blomkålsbitar. Den här smarriga blomkålssteken är en ny och trevlig bekantskap. Det var till denna fantastiska skapelse som jag använde barbecuesåsen som jag skrev om i gårdagens inlägg. Även om jag inte gillade att äta barbecuesåsen bara som den var, så passade den faktiskt ypperligt till blomkålen. Min make tyckte att blomkålssteken, som vi serverade med ugnsstekt potatis & bearnaisesås, var väldig, väldigt god och tog om flera gånger (jag tyckte också att det var gott men inte riktigt så gott som han uppenbarligen tyckte att det var). Efter denna succé kommer jag definitivt att laga blomkålsstek flera gånger, men nästa gång ska jag att testa att ha på någon annan barbecuesås. 

Blomkålsstek med Carolina bbq sauce
1 stort blomkålshuvud à ca 1 Kg
1 L vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 lagerblad
1 msk rapsolja
1/2 - 3/4 tsk salt
ca 1/2 tsk torkad timjan
1 sats Carolina bbq sauce (se här)

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C. Ta av blasten och skölj av blomkålshuvudet. Lägg det med stocken neråt i en gryta. Häll på vattnet, smula ner buljongtärningen och ha i lagerbladen. Lägg på ett lock och låt det småkoka i ca 6 - 7 minuter. Lyft försiktigt upp blomkålshuvudet och låt det rinna av ordentligt i ett durkslag. Lägg över blomkålen på en långpanna klädd med bakplåtspapper. Gnid in blomkålen med olja, salt och timjan. Ös på hälften av barbecuesåsen och ställ in plåten i mitten av ugnen i 10 - 15 minuter. Ta ut plåten och häll på resten av såsen. Grädda i ytterligare 10 - 15 minuter, eller tills blomkålen är mjuk men inte mosig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.