fredag 7 oktober 2016

En helt fantastiskt god rödbetscurry


Ibland ramlar man på en lite ovanligare maträtt som visar sig vara en riktig fullträff. Denna fantastiskt goda rödbetscurry är precis en sådan maträtt. Vi hade skördat de sista rödbetorna och jag ville laga till något kul och annorlunda med dem. I min receptpärm fanns detta recept på rödbetscurry, som jag länge varit nyfiken på att testa men som jag avfärdat eftersom jag tyckte det verkade helt galet att blanda rödbetor med indiska kryddor och kokosmjölk. Hade jag vetat att det skulle bli så här gott, så skulle jag definitivt inte ha väntat så här länge med att laga detta. Jag har försökt att komma på vart jag har fått tag i receptet men jag har tyvärr inte lyckats, så ni får hålla till godo med min version. Vi åt den underbara rödbetscurryn med basmatiris och en klick av min godaste äppelchutney (se här). 

Rödbetscurry
1 msk olja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g färska rödbetor
1 tsk finriven färsk ingefära
1 - 2 finhackade färska chilis (jag hade i en ganska het sort så jag nöjde mig med 1 chili)
1 tsk curry
2 krm spiskummin
2 krm malen koriander
1 krm malen kanel
1 tsk salt
1 burk à 400 ml kokosmjölk
Ev. lite rivet limeskal och, eller hackad färsk koriander eller persilja till garnering

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala och skär rödbetorna i små tärningar, ca 1 x 1 cm. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Stek löken på medelvärme i 5 minuter. Ha i rödbetorna, vitlöken, chilin och ingefäran. Låt det steka i ca 5 minuter till. Tillsätt curry, koriander, spiskummin, kanel och salt. Låt allt steka i ytterligare någon minut. Häll i kokosmjölken och lägg på ett lock. Låt det småkoka på svag värme i ca 20 minuter eller tills rödbetorna mjuknat. Smaka av. Garnera ev. med lite rivet limeskal och, eller hackad färsk koriander eller persilja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.