måndag 31 oktober 2016

Min goda och nyttiga frukostgröt


En av mina arbetskamrater har lite skämtsamt påpekat att min frukostgröt ser ut som innehållet i en kattlåda. Jag håller med om att min gröt kanske inte ser så där vansinnigt aptitlig ut, men just idag passar den ju alldeles utmärkt eftersom det faktiskt är helt okej att äta mat som ser läskig ut när det är halloween. 

Jag är verkligen ingen frukostmänniska (en sådan där människa som är hungrig direkt när den vaknar och kan gå direkt från sängen till ett dignande frukostbord), utan jag behöver vara vaken och igång några timmar på morgonen innan jag överhuvudtaget känner mig hungrig och redo för att äta något. Mina frukostvanor är, till skillnad från mina middagsvanor, faktiskt väldigt enformiga. På vardagarna äter jag min härliga fiberhavregrynsgröt med katrinplommon och mjölk och på helgerna festar jag till det med att äta en en tallrik fil eller yoghurt med flingor (vid sällsynta tillfällen kan det t.om. hända att jag äter en macka). 

Mina övriga morgonvanor är nästan lika enformiga som mina frukostvanor. Dagarna börjar, med få undantag, alltid på samma sätt. Direkt när jag vaknar tar jag på mig träningskläder och går på crosstrainer eller cyklar motionscykel i cirka en halvtimme - trekvart. Sen kör jag ett kortare styrketräningpass i ungefär femton - tjugo minuter. Efter det är det dags för en snabb dusch. När badrumsbestyren är avklarade så rör jag ihop min havregrynsgröt och kör den i mikron, sen får den stå och svalna i minst en timme tills jag är redo för att äta den (när jag jobbar får den hänga med till frukosten på min arbetsplats). De flesta skulle nog anse att gröten vid det laget är oätlig men jag gillar faktiskt kall och stabbig gröt. Receptet på gröten behöver jag väl knappast ge er eftersom det är så enkelt, men ni får det ändå. 

Havregrynsgröt med katrinplommon
1 portion. Blanda 1 dl fiberhavregryn med ½ krm salt i en djup tallrik. Klipp 3 torkade katrinplommon i småbitar. Blanda dem med grynen. Häll i 2½ - 3 dl kallt vatten (Jag tar 3 dl eftersom min gröt står så länge innan jag äter den). Rör om med en sked. Kör hela härligheten i mikron, antingen ca 3 - 4 minuter i 750 W eller ca 6 minuter i 500 W. Låt gärna gröten stå en stund innan du äter den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.