söndag 16 oktober 2016

Vegetarisk stroganoff med champinjoner och halloumi


Det är ganska intressant att läsa om maträtten stroganoff, för ingen verkar vara helt säker på vilka ingredienser som egentligen ingick i det ursprungliga receptet. Den mest omtvistade frågan är huruvida det ingick tomatprodukter eller inte. Det enklaste vore väl att fråga en ryss om vad som är rätt, eftersom det var där som receptet tillkom någon gång under 1800 - talet, men de kanske inte heller vet svaret på denna receptgåta. Det är tur att jag numera bara äter vegetariskt (falsk) stroganoff så att jag slipper blanda mig i debatten om vad som är rätt och fel. 

Den stroganoffvariant som jag är mest van vid är den som det ingår en klick tomatpuré i, men jag har även ätit den tomatfria varianten (vilken jag tror anses vara den äkta). Jag tycker att båda varianterna är jättegoda men de smakar ganska så olikt varandra. Jag får väl återkomma med ett recept på en tomatfri, vegetarisk stroganoff vid ett senare tillfälle, så att ni kan jämföra och se vilken variant som ni tycker är godast.  

Receptet på den här supergoda vegetariska stroganoffen, med tomatpuré, kommer från arla.se. I receptet ingår det bland annat champinjoner och halloumiost. Osten gör att rätten blir lite matigare men tillför också extra fett och salt, vilket jag tycker känns lite onödigt, så nästa gång jag gör den så kanske jag utesluter halloumin för att göra det hela lite nyttigare. 

Vegetarisk stroganoff
400 g skivade färska eller frysta champinjoner
1 finhackad gul lök
ca ½ msk smör
1 halloumiost à ca 200 g
1 msk tomatpuré
2 dl vatten
2 dl crème fraiche
ca ½ grönsaksbuljongtärning
1 tsk paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Stek svampen utan fett i stekpannan tills vätskan dunstat. Tillsätt smöret & löken. Låt det steka på medelvärme i 6 - 7 minuter. Strimla halloumin och låt den steka med i 3-4 minuter. Rör ner tomatpurén och låt den också steka med någon minut. Tillsätt vattnet, crème fraichen, buljongtärningen, paprikapulvret och svartpepparn. Blanda allt och lägg på ett lock. Småkoka på svag värme i ca 15 - 20 minuter. Smaka av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.