lördag 15 oktober 2016

Kladdiga chokladmuffins fyllda med vit choklad


Dessa underbara, fullspäckade, kladdiga chokladmuffins fick jag ögonen på vid ett besök på bloggen Min Lilla Kokvrå, som är en superfin och innehållsrik matblogg som jag regelbundet besöker (se här). Muffinsen såg så goda ut att jag bara var tvungen att skriva av receptet. Igår bakade jag de frestande godbitarna och de blev precis lika goda som de såg ut att vara. Receptet ger tolv muffins men jag hade bara jätteformar hemma så smeten räckte därför bara till nio stycken gigantiska muffins. Maken, yngsta dottern och jag lyckades faktiskt med den heroiska bedriften att trycka i oss två muffins var, trots storleken (maken åt t.o.m. två och en halv) sedan tog vi en välbehövlig långpromenad för att smälta härligheten innan vi sjönk ner i tv-soffan och kollade på brittiska deckare. En riktigt trevlig inledning på helgen. 

Kladdiga chokladmuffins fyllda med vit choklad
ca 12 stycken
1 dl naturell matolja (typ rapsolja)
2 rumsvarma ägg
2 ½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 ½ dl vetemjöl
5 msk kakao
1 krm salt
1 krm bakpulver
12 stora marshmallows (jag hade minivarianten hemma så jag hade i 5-6 stycken sådana i varje muffins istället)
400 g vit choklad (jag minskade till 300 g eftersom jag gjorde färre muffins)

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Ställ 12 muffinsformar, av en lite stadigare modell, på en plåt (jag tog aluminiumformar). Vispa ihop oljan, äggen och strösockret i en bunke. Blanda mjölet, vaniljsockret, kakaon, saltet och bakpulvret i en annan bunke. Vänd sedan ner mjölblandningen i den första bunken. Rör om så att allt blandas ordentligt. Fördela smeten i formarna. Tryck ner 1 stor marshmallow (eller 5-6 minimarshmallows) i mitten av varje form. Ställ in plåten i mitten av ugnen och grädda muffinsen i ca 10 - 12 minuter (de ska fortfarande vara lite lösa i mitten). Ta ut dem ur ugnen och låt dem svalna en stund. Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Fördela den smälta chokladen i formarna så att den täcker marshmallowsen. Ställ sedan muffinsen i kylen så chokladen stelnar. (Jag lät mina stå i ca 3 timmar innan vi åt dem). 


2 kommentarer:

  1. Se där :)
    Kul att de gillades och tack för de fina orden och länken.

    SvaraRadera
  2. De var verkligen jättegoda, tack för ett bra recept :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.