tisdag 4 oktober 2016

Chokladtårta med marshmallowsmousse


Idag är det, som bekant, kanelbullens dag. Om du är sugen på att baka ett gäng med kanelsmakande bullar så hittar du ett bra recept här. Själv brukar jag faktiskt inte baka några kanelbullar till den här dagen. Vår äldsta dotter fyller nämligen år nu i början av oktober och vi har som tradition att födelsedagsbarnet får önska vilken sorts fikabröd som jag ska baka till kalaset och kanelbullar tillhör inte hennes favoriter

I år önskade sig dottern en av sina absoluta favorittårtor som är den här underbara chokladtårtan med marshmallowmousse. Hon älskar mousse, grädde och liknande fluffiga saker så det här är en tårta helt i hennes smak. Till och med jag, som verkligen inte gillar mousse i vanliga fall, tycker att den här tårtan är gudomligt god. Marshmallowsen i moussen gör att den blir fastare och inte riktigt lika gräddfluffig i konsistensen som mousse vanligtvis brukar vara. 

Originalreceptet på den lite annorlunda moussen kommer från en kokbok om cajun-kreolmat. I det ursprungliga receptet läggs moussen på en botten gjord av krossade Maryland cookies och smör men jag använder en vanlig kladdkaka som botten istället, vilket jag tycker blir mycket godare. Tårtan räcker till ca 18 bitar och den går alldeles utmärkt att frysa. 

 Chokladtårta med marshmallowsmousse
1 springform ca 28 cm i diameter
Botten:
200 g smör
6 dl strösocker
1 dl kakao
4 rumsvarma ägg
3 dl vetemjöl
Mousse: 
1 ½ dl standardmjölk (med 3% fetthalt)
300 g vita minimarshmallows
400 g hackad choklad eller chokladpluppar (jag tog en mix av 150 g mörka & 250 g ljusa chokladpluppar)
5 dl vispgrädde
Dekoration:
100 g riven vit choklad

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en stor springform, ca 28 cm i diameter. Smörj insidan av kanterna med lite smör eller margarin. Ställ undan formen så länge. Smält smöret i en gryta. Ta av den från värmen och blanda ner sockret och kakaon. Rör sedan ner äggen ett i taget (vispa inte!). Tillsätt vetemjölet och rör slätt (överarbeta inte smeten). Häll smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 25 min. Tiden kan variera mellan olika ugnar men kakan ska fotfarande vara en anings aning kladdig eller vobblig i mitten när den tas ut. Låt kakan svalna i formen. Ställ den sedan i kylen i minst 3 timmar (jag brukar låta den så över natten). 

För att göra moussen så blandar du mjölken, marshmollowsen och chokladen i en stor gryta. Låt allt smälta ihop till en smet på svag värme under omrörning (det tar ca 10 -15 min). Häll smeten i en bunke och låt den svalna i rumstemperatur i ca 30 -40 minuter. Vispa grädden ganska hårt. Vänd sedan ner chokladsmeten i grädden, lite i taget, med hjälp av en slickepott. Klä insidan av kakformens kanter med bakplåtspapper. Häll sedan moussen på kakbotten i formen. Släta till ytan. Ställ formen kallt i minst 5 - 6 timmar (jag brukar låta den stå över natten). Spänn loss formen och ta bort bakplåtspapperet. Lägg tårtan på ett fat och toppa den med den rivna chokladen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.