lördag 28 oktober 2017

Grahamsbullar med linfrö och russin


Den vätska som blir kvar efter att man har hällt av fil, eller yoghurt, kallas vassle, och den passar perfekt att använda som degspad när man bakar bröd. Eftersom jag i stort sett alltid använder avrunnen fil eller avrunnen yoghurt när jag gör kalla såser och liknande blir det en hel del vassle i det här huset. Jag brukar mäta upp vasslen och frysa in den i plastburkar som jag sedan tar upp och tinar innan jag ska baka. Häromdagen använde jag några deciliter vassle i dessa grahamsbullar. För att få lite extra sötma och tuggmotstånd hade jag i linfrö och russin. De färdiga små bullarna blev mjuka, saftiga och mycket goda 😋. 

Grahamsbullar med linfrö och russin
ca 16 stycken
50 g jäst
2 ½ dl vassle
3 dl mjölk
½ dl flytande margarin eller 50 g smält smör
1 tsk salt
1 msk honung
1 dl linfrö
1 dl russin
5 dl grahamsmjöl
ca 6 dl vetemjöl + lite extra till utbakning

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Blanda vasslen, mjölken och margarinet  i en skål i mikron eller i en kastrull på spisen och värm upp det till 37 C. Häll det i degbunken. Vispa tills jästen lösts upp helt. Tillsätt salt, sockrer eller honung, linfrö och russin. Rör om tills sockret och saltet lösts upp. Ha i grahamsmjölet och arbeta in vetemjöl tills du får en smidig deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den i några minuter. Lägg tillbaka degen i bunken. Täck den och låt den jäsa i ca 40 minuter. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 16 lika stora bitar. Forma runda bullar och lägg dem på plåten. Täck dem med en bakduk och låt dem jäsa i ca 40 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 C. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut dem och låt dem kallna på galler under duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.