söndag 1 oktober 2017

Veckomatsedel v.40


Imorgon bär det av till arbetsförmedlingen för inskrivning. Det ska bli spännande att se om jag lyckas hitta något passande arbete. Det är inte särskilt enkelt att hitta en lämplig sysselsättning, eftersom jag bara arbetar halvtid och dessutom har vissa förhinder, men jag är optimistisk. Jag har några idéer om vad jag kanske skulle kunna testa att jobba med. Vi får väl se vad som händer framöver. 

Idag vet jag i alla fall vad jag ska syssla med. Vi ska nämligen ha kalas för att fira vår äldsta dotter som fyller år nu i dagarna. Kalasmaten blir en repris på förra årets önskerätt, cajunkryddad böngryta med hash browns (se här). Årets födelsedagstårta är även den en upprepning. Det blir samma sorts tårta som jag hade på min födelsedag förra året, en mycket smarrig choklad och cheesecaketårta (se här). Jag fick dock göra lite ändringar i receptet eftersom dottern ville ha vit choklad i cheesekesmeten (en tårta kan aldrig innehålla för mycket choklad, eller hur 😜). Innan jag börjar med kalasmaten hinner jag leverera veckans matsedel. Ha en riktigt bra dag! 😊  

Måndag: Rotfruktspytt passar perfekt nu under hösten när det finns massor med billiga rotfrukter. Pytten får ett extra lyft av att serveras med rostade kikärtor med baconsmak, stekt ägg samt en smarrig rödbetssallad smaksatt med dill och dijonsenap.


Tisdag: Gratinerade vita bönor med tomatsås och mozzarella smakar bra tillsammans med lite vitt bröd eller pasta och en fräsch sallad.


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En kanongod orientalisk soppgryta värmer gott i höstrusket. Servera gärna soppgrytan med ett gott bröd eller ris. 


Fredag: Idag blir det en riktigt barndomsklassiker i form av varma mackor med champinjonstuvning. Servera gärna mackorna med en matig (råkost)sallad.


Helg: Helgen bjuder på en förvånansvärt god och enkel pumpagratäng med spenat och ost. Bönbiffar och lite färska grönsaker blir perfekta komplement till den goda gratängen.  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.