söndag 15 oktober 2017

Veckomatsedel v. 42


Den här tiden av året, då det ibland kan vara lite ruggigt väder, är det inte längre särskilt lockande att vara ute och pyssla i trädgården. Jag är mycket hellre inne och ägnar mig åt andra intressen som att t.ex. laga mat, baka eller läsa böcker. Igår var det dock riktigt vackert väder en stund på dagen och då passade jag på att gå ut och kassera sommarblommorna och ställa undan krukorna inför vintern. Det känns skönt att ha det gjort innan det blir frost. 

Idag ska jag, förutom att lägga ut det här inlägget med veckans matsedel, även föra in några nya bilder och recept på bloggen. Efter det har jag inget inplanerat, utan jag tänker bara ta resten av dagen som den kommer och njuta av ledigheten. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Vi inleder veckan med vegetarisk husmanskost i form av raggmunk serverad med lingonsylt och morotsbitar


Tisdag: Tomatbulgur med harissa, kryddiga stekta grönsaker, kikärtor och fetaost är en fantastiskt god och smakrik middag, som blir ännu godare med tillbehör som färska grönsaker, hummus, baba ganoush och tzatziki med mynta. Mums!


Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: Idag blir det en underbart god het rödbetssoppa med kokosmjölk och kikärtor inspirerad av det indiska köket. Till soppan kan det vara gott med ett ljust bröd, gärna naan (se här).


Fredag: Matiga mackor fyllda med en krämig och god äggsallad passar perfekt till fredagsmyset. Servera en rejäl råkostsallad till de mumsiga mackorna. 


Helg: Grönsaksbiffar, innehållande b.l.a. zucchini, morot och broccoli, blir tillsammans med gratinerad pizzapotatis en härlig helgmiddag. Till den smarriga maten passar det bra med lite pizzasallad (se här). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.