tisdag 3 oktober 2017

Grönsakswok med koreansk woksås


Jag är överkänslig mot dofter (får problem att andas). Det är därför svårt för mig att åka och handla, vilket är jättetråkigt eftersom jag alltid har tyckt att det är väldigt roligt att gå i mataffärer och kolla om det finns några nya, spännande varor. Med lite planering kan jag dock klara ett kortare besök, om jag åker dit precis när butiken öppnar (och dessutom tar medicin, byter kläder och duschar direkt när jag kommer hem). För någon vecka sedan gjorde jag ett tidigt morgonbesök på Willy´s och hittade en koreansk chilipasta 'gochujang'. Jag har länge varit nyfiken på att testa hur koreansk chilipasta smakar, efter att ha läst flera recept där den ingår. Jag hade siktet inställt på att göra en egen tolkning av den koreanska maträtten bibimbap (innehåller b.l.a ris, grönsaker, gouchujang, tofu och ägg), men jag hade inte så mycket tid så jag gjorde en wok istället. Den kryddstarka chilipastan fick ge smak åt woksåsen (receptet på såsen är lite omgjort efter ett recept som jag hittade på geniuskitchen.com). Woken blev kanongod och alldeles lagom kryddig för min smak. 

Tips! Det går åt ca 1 ½ liter strimlade eller tunt skivade grönsaker till woken. Jag använde de grönsaker jag hade hemma, men du kan ta andra grönsaker efter smak och tillgång. Det går också bra att byta ut de färska grönsakerna mot samma mängd frysta wokgrönsaker.

Grönsakswok med koreansk woksås
ca 4 - 5 portioner
1 msk rapsolja eller liknande matolja
ca 250 g vitkål
2 - 3 morötter (ca 150 g sammanlagd vikt utan skal)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 zucchini à ca 350 - 400 g
salt efter smak
Sås:
2 dl hett vatten
1/4 grönsaksbuljongtärning
2 msk kinesisk soja
2 tsk risvinäger
1 tsk farinsocker
3 msk gochujang (se bild)
1 msk mörk majsenaredning

Gör så här: 
Strimla vitkålen. Skala morötterna & skär dem i tunna skivor. Skala löken och grovhacka den. Hetta upp oljan i en wokpanna eller stor stekpanna som tål hög värme. Ha i vitkålen, löken och morötterna. Låt det steka på hög värme i ca 7 - 8 minuter. Gör under tiden i ordning resten av grönsakerna. Kärna ur paprikan och skär den i bitar. Skala och finhacka vitlöken och skär zucchinin i halvmåneformade skivor och sedan i kvartar. Ha i paprikan, vitlöken och zucchinin i stekpannan. Låt det steka i ytterligare ca 5 minuter, eller tills allt fått färg och mjuknat lite grann. Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en skål. Häll såsen i stekpannan. Låt det koka ihop i 2-3 minuter. Smaka av med lite salt, om du tycker att det behövs. Servera direkt med jasminris eller äggnudlar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.