fredag 6 oktober 2017

Krämig zucchinigryta med paprika och dill


Den här supersmaskiga krämiga zucchinigrytan är ytterligare en sådan där en maträtt som blev mycket godare än vad jag trodde den skulle bli. Jag blir alltid lika lycklig när det visar sig att mitt första intryck av en maträtt visar sig vara felaktigt 😊. Det kanske verkar lite underligt att det fenomenet inträffar så ofta, men jag lagar ju oftast mat som jag aldrig har ätit förut och då är det kanske inte så konstigt att det blir en och annan överraskning. Tänk vad mycket smarrig mat jag skulle gått miste om om jag inte hade varit så nyfiken. Vi käkade den goda grytan med vanligt långkornigt ris och våra obligatoriska grönsakstillbehör (pizzasallad, rivna morötter och squashröra). Mums! 😋

Krämig zucchinigryta med paprika och dill
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 normalstora zucchini (ca 700 - 800 g sammanlagd vikt)
½ tsk salt
2 tsk paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl crème fraiche
2 - 3 msk hackad dill, färsk eller fryst

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj zucchinin och skär av skaften. Skär zucchinin i små tärningar eller halvmåneformade skivor. Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken, vitlöken och zucchinin och låt allt steka på hög värme i ca 15 - 20 minuter, eller tills grönsakerna fått fin färg och mjuknat lite (zucchinin ska fortfarande ha lite spänst kvar). Ha i paprikapulvret, svartpepparn, saltet och vinägern. Låt det steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Tillsätt crème fraichen och dillen. Låt allt bli varmt. Smaka av. 

Tips! Om du inte vill käka grytan med ris kan jag  tänka mig att det passar bra med pasta eller bulgur till istället. Jag kan också tänka mig att grytan kan vara god att servera som tillbehör till någon form av bönbiffar eller liknande. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.