tisdag 19 december 2017

Indisk kikärtscurry med ugnsstekt chilikryddad potatis, chutney och kall sås med mynta


Den dag då jag lagade den här indiska kikärtsgrytan var en sådan där dålig dag då motivationen är nära noll. Jag var därför föga entusiastisk över att behöva laga mat och, om möjligt, ännu mindre sugen på att äta den. Trots min brist på lust och ork så lagade jag ändå den mat som jag hade planerat att göra, men jag tyckte allt lite synd om mig själv när jag stod där och rörde i grytan. 

När det var dags att äta var jag rätt övertygad om att maten inte skulle smaka bra, eftersom den knappast var lagad med någon större kärlek, men den visade sig vara väldigt, väldigt mumsig. Den var faktiskt så pass god att mitt negativa och dåliga humör försvann. Tänk vilka underverk lite smarrig mat kan göra 😊. 

Vi käkade grytan med chilikryddad ugnsstekt potatis, en klick chutney (med äpple och dadlar) samt en svalkande kall sås med mynta. Så gott! 😋 Receptet på grytan kommer ursprungligen från boken 'Ännu mera vego' av Sara Ask och Lisa Bjärbo. Recepten på potatisen och myntasåsen hittar du här och receptet på chutneyn hittar du här.

Indisk kikärtscurry
ca 4 portioner
1 msk rapsolja eller liknande matolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk malen spiskummin
1- 2 tsk malen koriander (börja med den mindre mängden och smaka dig fram)
½ - 1 tsk malen chilipeppar 
1 tsk malen gurkmeja
ca 1 tsk salt
500 g krossade tomater
400 g kokta kikärtor (se häralternativt 2 tetror eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärtor 

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (gärna en med tillhörande lock). Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken, kryddorna och saltet. Låt allt steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Tillsätt tomaterna och kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande vatten innan de tillsätts). Låt det koka upp. Sänk sedan värmen så att grytan bara småkokar. Lägg på ett lock och låt grytan puttra i ca 15 - 20 minuter. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.