lördag 30 december 2017

Några av mina favoritrecept från året som gått


Jag kan knappt fatta att det redan är slut på det här året. Tiden har verkligen gått fort. Det har blivit dags att summera året som gått. På matfronten har det hänt en hel del. Vi har provat massor med nya vegetariska matrecept och hittat flera nya favoriter. Här nedan följer en kort presentation av några av dem. 

Brytbröd med spenatdipp var en nyhet som snabbt blev en succé hos hela familjen. Brödet är inte bara fint att titta på utan de mjuka, goda frallorna smakar underbart gott att doppa i det krämiga spenatdippet. Mums!


Ugnsstekta marinerade morötter eller "carrot dogs", som de kallas i USA, var en annan positiv nyhet på middagstallriken. De smakrika "korvarna" är ett fantastiskt bra och billigt alternativ till vegetariska fejkköttprodukter. 


Quinoa har inte stått högt i kurs hos mig men efter att ha käkat några rätter innehållande det lilla fröet, bland annat dessa grymt goda bönburgare, har jag tvingats omvärderat mina tidigare åsikter och kan nu tänka mig att testa ännu fler quinoamaträtter. 


Vi odlar egna rödbetor och det kan vara en utmaning att hitta innovativa sätt att använda skörden på. Denna heta rödbetssoppa med kikärtor och kokosmjölk var en av årets mest uppskattade rödbetsrätter. 


År 2017 kommer att gå till historien som det år då jag för första gången lyckades att baka ett ätligt renodlat surdegsbröd (det var faktiskt supergott!). Jag håller fortfarande liv i den magiska surdegen för kommande surdegsbak nästa år. 


En av årets största överraskningar var, utan tvekan, denna galet goda morotslax. Helt otroligt likt originalet (kallrökt lax) till både smak och konsistens. Det är inte bara jag som verkar tycka det, för morotslaxen är ett av årets mest lästa recept här på bloggen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.