söndag 10 december 2017

Veckomatsedel v. 50

Idag är det inte bara andra advent utan det är även Nobeldagen. Jag kommer dock inte att sitta bänkad framför Tv:n hela dagen. Det jag vill, och behöver, veta om nobelpristagarna kan jag läsa om på nyheterna istället. Jag kanske kikar en stund på festligheterna ikväll, mest för att se vilken mat som serveras och kolla på de kvinnliga deltagarnas klänningar, men annars är jag inte särskilt intresserad av den här typen av pompa och ståt. 

Något som jag däremot är mycket intresserad av, och tycker är jätteroligt, är att fundera ut och sätta ihop veckomatsedlar. Denna veckas bidrag är fylld av mumsiga maträtter. Hoppas du hittar något du gillar. Ha en riktigt bra dag! 😊

Måndag: Veckan startar med en härligt julröd korngrynotton med rödbetor och halloumi. Servera gärna färska grönsaker till den färggranna maten. 


Tisdag: Krämig curry med aubergine och zucchini är en smakrik och lagom kryddstark maträtt inspirerad av det indiska köket. Basmatiris och en klick av min godaste äppelchutney är perfekta tillbehör. 



Onsdag: Någon av familjens favoriträtter eller restfest = laga något gott och spännande av eventuella rester ur kyl och frys.

Torsdag: En värmande, matig rotfruktssoppa med pasta smakar bra tillsammans med goda limpor med kross, kli och linfrö.



Fredag: Bakad potatis med falsk tonfiskröra är en smarrig fredagsmiddag. Servera potatisen med en rejäl (råkost)sallad. 


Helg: Veckan avslutas med juliga smaker i form av ädelostfyllda bönbiffar med hasselbackspotatis och glöggsås. Kokt broccolimix och en klick vinbärsgelé fullbordar det hela. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.