onsdag 13 december 2017

Julbak på luciadagen


Idag är det Luciadagen och det ska vi naturligtvis fira med smarriga lussebullar, glögg och pepparkakor. Firande får dock vänta till i kväll, för under förmiddagen ska jag hjälpa min äldsta dotter att baka bröd till ett julbord som hon och hennes vänner har anordnat. Vi ska baka en vörtlimpa, ett brytbröd och lite knäckebröd, så vi kommer nog inte att vara klara förrän framåt eftermiddagen. 

Det mest arbetskrävande och tidsödande brödet är knäckebrödet (se recept här). Jag kan inte påstå att jag ser fram emot att kavla runda, tunna kakor i flera timmar, men i år har jag ju i alla fall trevligt sällskap under tiden, vilket gör det hela lite lättare 😃. Jag förberedde knäckebrödsdegen igår kväll, så nu är det bara att börja producera. Innan jag tar fram kaveln ska jag sätta på lite julmusik så att vi kommer i rätt stämning. Ha en riktigt bra Luciadag 😊.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.