fredag 29 december 2017

Kikärtsgratäng med champinjoner, dragon och dijonsenap


Den här kalasgoda kikärtsgratängen, med champinjoner, dragon och dijonsenap, är en vegetarisk variant av en gratäng som jag brukade laga på den tiden då vi fortfarande åt kött. Jag har inte testat att göra gratängen med kikärtor förut, så jag visste därför inte riktigt hur det skulle gå, men det fungerade alldeles utmärkt. Det är otroligt roligt och mycket tillfredsställande när de vegetariska versionerna av våra gamla favoritmaträtter blir så här lyckade 😊. Någon form av ugnsstekt potatis och en god sallad passar perfekt att servera till den delikata gratängen. En riktig festmåltid 😋

Kikärtsgratäng med champinjoner, dragon och dijonsenap
ca 4 - 5 portioner
½ - 1 msk smör + lite extra till att smöra formen med
1 gul lök
200 g skivade champinjoner, färska eller frysta
2 dl crème fraiche (jag använde lätt med 15 % fett)
3 dl mjölk (jag använde standardmjölk med 3 % fett)
ca 1 ½ msk grönsaksfond
1 tsk kinesisk soja
ca 2 tsk dijonsenap (ta mer om du vill ha starkare senapssmak)
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade kikärtor
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 ½ - 2 tsk torkad dragon (ta mer eller mindre efter egen smak)
Salt efter smak
ca 1 ½ dl riven lagrad ost

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form med lite smör.

Skala och finhacka löken. Stek sedan löken och champinjonerna i smöret i en stor stekpanna. Jag brukar göra detta på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. Färska champinjoner steker jag direkt med löken i smöret i ca 10 minuter. Frysta champinjoner brukar jag däremot låta steka utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i smöret och löken och fortsätter steka i ca 5 minuter, eller tills löken har mjuknat och svampen fått lite färg.

Tillsätt crème fraichen, mjölken, fonden, sojan och senapen. Rör ner kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Låt det puttra på svag värme i ca 5 minuter. Ha i dragon och svartpeppar. Smaka av röran och häll den sedan i formen. Strö på den rivna osten. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda gratängen i ca 25 minuter. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå en kort stund innan servering. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.