torsdag 6 december 2018

En mycket mumsig variant av grekisk linssoppa


Efter att ha jobbat några år på kyrkogården, och dessutom haft trädgårdsarbete som hobby, så är jag van att vara ute i vilket väder som helst. Jag känner mig väldigt rastlös om jag inte får komma ut i friska luften minst en gång om dagen. I slutet av förra veckan hade vi lite ruskväder här så min dagliga utevistelse blev därför en aning blöt och kylig. Eftersom jag visste att det skulle vara blåsigt, blött och kallt ute så hade jag varit förutseende nog att koka en sats värmande grekisk linssoppa att ha till lunch. Soppan var mycket mumsig och passade perfekt efter den regnruskiga promenaden. Tillsammans med ett gott lantbröd blev det en kanonmåltid 😋

Grekisk linssoppa
ca 4 portioner
2 ½ dl gröna linser
vatten till blötläggning
1 msk olivolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
10 dl vatten
2 ½ grönsaksbuljongtärningar
1 lagerblad
1 tsk oregano
2 morötter (ca 150 - 200 g sammanlagd vikt)
2 tsk vitvinsvinäger
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Lägg linserna i ett durkslag eller i en trådsil och skölj dem under rinnande kallt vetten. Lägg över dem i en bunke och täck dem + lite till med kallt vatten. Låt dem stå i minst 30 minuter. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala morötterna och skär dem i slantar. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken och låt den steka på svag till medelstark värme i ca 5 minuter. Tillsätt vitlöken och tomatpurén och låt allt steka i ytterligare någon minut, under omrörning. Häll i tomaterna och vattnet. Smula i buljongtärningarna och ha i lagerbladet, oreganon och morötterna. Häll av linserna och ha sedan i dem i grytan. Rör om. Låt det koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 50 - 60 minuter, eller tills linserna är mjuka. Ta ur lagerbladet och släng det. Smaka av soppan med vinägern samt lite salt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.