lördag 15 december 2018

Rostad brysselkål med balsamicoglaze


Häromdagen ville jag prova om jag kanske skulle byta ut den kokta brysselkålen, som vi brukar ha på julbordet, mot en lite piffigare, rostad variant med glaze. Jag gjorde en provomgång för några dagar sedan och resultatet gick hem hos både mig och maken. Men trots det positiva utfallet av testet är jag ändå inte helt säker på att jag kommer att servera den rostade brysselkålen på julbordet. Jag kanske i stället serverar den till någon annan måltid under julhelgen. Jag tror nämligen att de smakrika små kålhuvudena skulle komma mer till sin rätt i annat sällskap, t.e.x. som tillbehör till någon form av bönbiffar, ugnsstekt potatis och en god sås. Vi får väl se vilket av alternativen som jag väljer.  

Rostad brysselkål med balsamicoglaze
500 g färsk brysselkål
ca 1 tsk olivolja
1 msk balsamicovinäger
½ - 1 msk honung
salt efter smak

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C. Ansa brysselkålen. Lägg den i ett durkslag och skölj den under rinnande kallt vatten. Låt brysselkålen rinna av ordentligt. Torka den gärna på en ren kökshandduk eller hushållspapper. Blanda sedan brysselkålen med oljan i en liten ugnsfast form. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 20 - 25 minuter, tills kålen fått lite färg och mjuknat lite. 

Koka under tiden ihop en glaze av balsamicon och honungen, genom att vispa ihop dem i en kastrull och sedan låta det koka ihop under omrörning i ca 5 minuter. Häll glazen på brysselkålen och vänd runt dem. Fortsätt grädda i ytterligare ca 10 minuter, eller tills kålen är mjuk. Ha på salt efter tycke och smak. Servera brysselkålen varm, ljummen eller kall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.