måndag 3 december 2018

Mustig böngryta med katrinplommon


Mustiga grytor hör hösten och vintern till. Originalreceptet till just denna lite annorlunda variant, med bönor och katrinplommon, kommer från en blogg som heter 'VeganSandra' (se här). Jag gjorde bara om receptet lite genom att byta ut tomatjuice mot tomatpuré och vatten. Dessutom tillsatte jag en halv buljongtärning. Grytan blev visserligen god, men den var lite i sötaste laget för min smak. Nästa gång jag gör den här grytan ska jag minska något på mängden torkade plommon så kommer nog grytan att passa mina smaklökar bättre. Sandra serverade grytan med kokt potatis, men vi hade ingen potatis hemma så vi käkade ris till istället. Det funkade fin, fint. Ett nytt trevligt recept att skriva in i min pärm 👍

Mustig böngryta med katrinplommon
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
275 - 300 g morötter (ska bli ca 250 g skalade och tärnade)
3 msk tomatpuré
5 dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
2 - 3 lagerblad
½ tsk torkad timjan
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
100 g urkärnade torkade katrinplommon (nästa gång ska jag minska till 50 - 75 g istället)
400 - 500 g kokta mörka bönor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade bönor
Salt efter smak
ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Skal och finhacka löken. Skala morötterna och skär dem i små tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och morötterna och låt det steka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med under omrörning i 1 - 2 minuter. Häll i vattnet och smula i buljongtärningen. Tillsätt timjan och svartpeppar. Hacka plommonen och rör ner dem i grytan. Låt det koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Låt sedan grytan puttra på svag värme i ca 30 - 40 minuter, eller tills morötterna har blivit så mjuka som du vill att de ska vara. Rör om lite i botten då och då. Tillsätt bönorna (häll av konserverade bönor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt grytan koka i ytterligare ca 10 minuter. Smaka av med salt.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.