måndag 17 december 2018

Smakrika bönbiffar med spenat, paprika och fetaost


Då var det måndag igen. Helgen som var gick i racerfart. I lördags fick vi ett spontant besök av makens ena syster med respektive. De kom precis i tid för att få lite lunch. Vi bjöd på dessa smakrika bönbiffar, med spenat, paprika och fetaost. Till de smarriga biffarna serverade vi ugnsstekt potatis och en kall sås med ajvar och dill. Det var supergott! 😋

I går tog vi en tur till Linköping och gick på flygvapensmuseét. Jag är verkligen inget fan av vare sig flygplan, vapen eller teknik, så jag hade inga höga förväntningar direkt, men utställningarna visade sig vara betydligt intressantare och roligare än vad jag trodde att de skulle vara 👍. Jag rekommenderar er verkligen att göra ett besök (se mer info här). 

Idag ska jag börja förbereda lite inför julbordet genom att laga en broccoligratäng som jag sedan tänker frysa in. I morgon tänkte jag fortsätta julförberedelserna. Då är det bak av farinlimpor och fudgerutor som står på schemat. Innan jag börjar dagens arbete ska jag ta en kopp te och käka upp min frukostgröt. Ha en riktigt bra dag! 😊

Receptet nedan är min tolkning av ett recept som kommer ifrån bloggen the kitchen whisperer. net (se här). Recept på den kalla såsen hittar du längst ner i detta inlägg. 

Bönbiffar med spenat, paprika och fetaost
ca 14 stycken
matolja till stekning
1 gul lök
1 liten paprika
1 vitlöksklyfta
200 - 250 g kokta vita bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk med konserverade, naturella vita bönor
200 - 250 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk med konserverade svarta bönor
1 ägg
2 - 3 krm salt
2 - 3 tsk montreol steak seasoning (se här) (kan ev. bytas mot 2 tsk grillkrydda, uteslut då saltet i receptet)
125 g feta eller salladsost
200 g fryst bladspenat, upptinad och avrunnen
ca 1 dl ströbröd

Gör så här: 
Skala & finhacka löken. Skölj, kärna ur och hacka paprikan. Stek löken och paprikan i ca ½ msk olja i ca 6 -7 minuter. Tillsätt vitlöken och låt den steka med i 1 - 2 minuter. Låt det sedan kallna.  (Häll av konserverade bönor och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används). Mosa bönorna lite grovt i matberedaren eller med en gaffel i en bunke. Blanda de mosade bönorna med ägget, lök-paprikafräset, saltet, kryddmixen och osten till en grov smet. Krama ur vätskan ur spenaten. Grovhacka sedan den urkramade spenaten och ha i den i smeten. Tillsätt ströbrödet. Blanda allt väl. Ställ smeten kallt i minst 15 minuter (jag lät den stå i kylen över natten). Forma jämnstora biffar. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Ha i biffar och låt dem steka, på hög till medelhög värme, några minuter per sida. 

Kall sås med ajvar och dill
Rör ihop 2 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här) med ½ dl stark ajvar, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 krm salt, 1 krm grovmalen svartpeppar och 1 tsk torkad dill alternativt 1-2 msk finklippt färsk eller fryst dill. Ställ kallt i minst 30 minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.