lördag 29 december 2018

Restsoppa med morötter och inlagd rödkål


Inlagd rödkål är en av de få saker, som ingår på vårt julbord, som det brukar vara svårt att hinna käka upp innan den blir för gammal. I år har jag försökt att bryta den trenden genom att använda den överblivna rödkålen i en egen maträtt. Efter en stunds funderande kom jag fram till att jag skulle använda kålen i en soppa. För att balansera rödkålens sötsura smak hade jag i morötter och tomater. Slutresultatet blev över förväntan. Båda jag och maken tyckte att soppan var smakrik, matig och god. Det kanske kan bli en ny tradition att käka den här soppan i mellandagarna. Jag har redan funderat på hur jag skulle kunna utveckla receptet genom att tillsätta någon tesked timjan och, eller chipotlepaste. Om du hinner testa detta före mig så kan du väl skriva en kommentar om hur det blev 😃. 

Soppa med rödkål och morötter
1 msk rapsolja
2 gula lökar
500 g morötter
2 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
7 - 8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 lagerblad
1 msk paprikapulver
ca 400 g klassiskt inlagd rödkål (ungefär 3/4 av innehållet i en rödkålsburk)
1 krm grovmalen svartpeppar
lite salt efter smak 
ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här; 
Skala och finhacka löken. Skala morötterna och riv dem grovt. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt morötterna och låt dem steka med i ca 10 minuter. Rör om då och då. Ha i tomatpurén och låt den steka med under omrörning i 1 - 2 minuter. Häll i tomaterna och vattnet. Smula i buljongtärningarna. Ha i lagerbladen och paprikapulvret. Låt soppan koka upp under lock. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i ca 25 - 30 minuter. Tillsätt rödkålen och låt soppan småkoka i ytterligare ca 10 - 15 minuter. Smaka av med lite salt och svartpeppar. Garnera ev. med hackad persilja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.