lördag 9 februari 2019

Italienskt lantbröd


Tidigare i veckan skickade jag iväg en jobbansökan till Vadstena folkhögskola. De söker en ny medarbetare till köket, och eftersom jag mer än gärna skulle kunna tänka mig att arbeta där, så skrev jag raskt ihop en ansökan. Arbetsuppgifterna låter som om de skulle kunna passa mig som handen i handsken, och det verkar vara en arbetsplats med härlig gemenskap 😃. Ett riktigt drömjobb med andra ord. 

Miljö är också helt fantastisk. Folkhögskolan ligger nämligen precis vid Vättern och köket vetter ut mot sjön. Varje gång som vi går förbi brukar jag säga till maken att det skulle vara jätteroligt att jobba där. Nu håller jag tummarna för att de väljer mig. 

I annonsen stod det, bland annat, att den som sökte jobbet skulle tycka om att baka. Den önskan är inte särskilt svår för mig att uppfylla eftersom jag älskar att baka. Senaste gången som jag rörde ihop en matbrödsdeg, resulterade det i detta underbart mjuka och goda italienska lantbröd. Det ursprungliga receptet kommer från boken 'Matbröd' av Tulla Grünberger, men jag har i vanlig ordning gjort om det lite efter eget huvud.

Italienskt lantbröd
blir 4 runda bröd
50 g jäst
10 dl kallt vatten
15 dl  + 10 - 12 dl vetemjöl (uppdelat)
1 msk salt
½ dl matolja
2 äggvitor

Gör så här: 
Smula ner jästen i en degbunke. Häll i vattnet och vispa eller rör om tills jästen lösts upp helt. Tillsätt den första mängden vetemjöl (15 dl) och blanda ihop allt till en lös deg. Täck bunken med ett lock eller plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 60 minuter. 

Tillsätt saltet, oljan och äggvitorna. Arbeta in vetemjölet (10-12 dl), lite i taget tills du fått en smidig, klibbfri deg. Ha upp den på en mjölad arbetsyta och knåda den väl i några minuter. Forma en stor boll av degen och lägg tillbaka den i bunken igen. Täck bunken med ett lock eller med plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Klä en plåt med bakplåtspapper. Ha upp degen på en mjölad arbetsyta och dela den i fyra lika stora delar. Forma runda bröd och lägg dem glest på plåten. Skär några ytliga snitt på ovansidan av bröden. Låt dem sedan jäsa i ca 45 minuter. 

Värm under tiden upp ugnen till 250 C. Ställ in en skål med kallt vatten i botten av ugnen. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda bröden i 10 minuter. Sänk sedan ugnsvärmen till 200 C och grädda bröden i ytterligare ca 30 minuter, eller tills de är 98 C i mitten. Ta ut bröden ur ugnen och låt dem kallna på ett brödgaller utan bakduk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.